zaterdag 12 oktober 2013

Bladstekken


Eindelijk..zo'n beetje het leukste wat er is, geduldig werkje ook....vermeerderen van vetplanten.
Het is heel gemakkelijk, maar vereist geduld en soms een ideaal klimaat.
In het engels: To propagate, propagation.
Wat ik zelf tot nu toe heb geprobeerd thuis of nog aan het proberen ben, ken je nog andere manieren, reageer dan hieronder even, leuk.

Ik zal even uitleggen waarom het een geduldig werkje is, waarom het zoveel tijd kost.
Een vetplant is gewend lange tijd zonder water te staan, hij slaat al het water dat hij krijgt op in zijn bladeren. Dus hij kan heel goed tegen een tijd droogte, wel een maand ongeveer. Niet zo lang als een cactus, maar een behoorlijke tijd.
Het duurt een fikse tijd voor een blad 'in de gaten heeft' dat hij nix meer krijgt, hij vebruikt eerst al zijn reserves en daarna zal hij pas bedenken dat hij zich moet vermeerderen om te overleven.
Dat duurt dus ongeveer 4 weken..

Hoe te bladstekken?

Toen ik mij een beetje begon te verdiepen in het fenomeen vetplanten, las ik steeds weer dat het zo ontzettend gemakkelijk was, in de verzorging en het opkweken.
Het bladstekken vooral, zo eenvoudig en leuk. Ik moet dat zelf gaan proberen. Als gauw had ik schaaltjes vol blaadjes, overal verzameld, vooral in tuincentra en plantenzaken.

Het verschilt per soort hoe je moet bladstekken, bij een Echeveria bijvoorbeeld, zoals je op de foto ziet, is het afnemen van een blad voldoende, maar dan wel het volledige blad, niet een gedeelte, want dan werkt het niet. Het gehele blad plaatst men plat op een bordje, schaaltje, of wat aarde, op een schaduwrijke plek, ik vernevel ze elke dag wat, anderen doen dat niet..ieder heeft zo zijn/haar voorkeuren.

Bij een soort als Sempervivum is het afnemen van een heel bladroosje het beste, zij vermeerdert niet op het blad.

Een Kalanchoë vermeerdert door een heel blad in de grond te steken. óf...sommige soorten hebben broedplantjes aan de rand van de bladeren en die vallen er vanaf of kun je voorzichtig eraf trekken.

Kalanchoë broedplantjes.


Bij een Haworthia is het weer anders, die vermeerdert door aan de zijkant van de plant nieuwe plantjes aan te maken, als ze groot genoeg zijn en er zijn genoeg worteltjes kun je die eraf  'scheuren' of trekken, snijden of knippen.
Voor elke stek geldt: Na aftrekken/scheuren/snijden..de wond laten indrogen, minimaal 1 nacht laten liggen, sommige doen het wel 2 weken, of tot er wortels zichtbaar zijn, in ieder geval niet planten als de stekken nog vochtig zijn, als ze vochtig de grond in gaan, gaan ze geheid rotten. De 'wond' moet dicht zijn.

Op het litteken namelijk vormt zich de nieuwe groei, bladvorming en wortels.
Het gehele proces duurt ongeveer 4 weken, voor je iets gaat zien.
Na die tijd zullen en wortels en/of blaadjes zichtbaar zijn.
Het vermeerden met blad vind ik zelf het leukste, je kunt ook vermeerderen door stukjes plant af te snijden, ook dan geldt, stek goed laten drogen, dan pas in de grond steken.
Ik zal in een aantal foto's de voortgang laten zien.

Waar te bladstekken?

Ik doe het in de schaduw, zelfs een beetje donker, op de verwarming, onder de vensterbank. Ik hou ze verneveld, vooral als er wortels zijn, die drogen dan niet uit.
Andere ideale plekken, een lade, onder een kast schuiven. Ik heb ze ook in afgesloten kartonnen dozen gezien.
Als je ongeduldig bent, is goed wegstoppen een goed idee, als je ze dan naar 5 weken weer vindt, is het enorme verassing!
Ik heb ze in een ondiepe schaal, op een beetje cactusgrond, de grond hoeft niet, maar ik vind het fijn ze met een beetje aarde te helpen, als ze worteltjes ontwikkeld hebben. Met een klein kluitje eraan zijn ze ook prima te planten dan.
(Dag 10 en Dag 40)

(Dag 1, 20 augustus 2013)

(Macro-opname, eerste zichtbare blaadje 7 september 2013)

(Macro-opname 8 oktober 2013)

20 opmerkingen:

  1. Hoi

    Dank je voor de uitleg. Ik ga het ook eens proberen.

    Groetjes Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Same here, bedankt voor de heldere uitleg, ik wist niet dat je er zoveel geduld mee moest hebben. Ik ga een poging wagen mijn Kalanchoë te redden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ff naar mijn blaadjes aan het kijken (van plantjes die al half aan het verrotten waren en ik nu afgebroken had) en waarempel, bij veel blaadjes worteltjes!! Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om te lezen en zien! Stop je dan uiteindelijk het stekkie met worteltjes in de aarde, en laat je het oorspronkelijke 'moederblad' zitten? Of valt dat er uiteindelijk vanaf?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik heb hier heel wat blaadjes met worteltjes en nieuwe bladgroen aan. Mag ik deze nu helemaal met moederblad onder de grond verpotten of moet het moederblad bovengronds blijven?

      Verwijderen
  5. Het moederblad zal op een gegeven moment verschrompelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor de duidelijk uitleg. Ik heb een mooie grote vetplant op de grond laten vallen (ai) en n is de helft ervan afgebroken. Zo zonde! Is dat afgebroken deel nog te redden? En zo ja, wat moet ik doen? Terug in de grond stoppen? Of eerst de wond laten drogen en dan terug in de grond. Het is wel een halve meter lang... Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoi! ik ga het nu ook doen, bedankt voor je uitleg! vraagje hierbij: moet je vetplantjes per se in cactusgrond zetten? ik heb zojuist de moederplant in een iets groter potje gezet en die ruimte opgevuld met biologische normale potgrond.. en mag ik de bladstekjes straks ook in deze aarde doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tip soms vind je in tuincentra blaadjes van succulents die al een klein plantje hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, zo heb ik er all aardig wat verzameld. Zogenaamd blaadjes pikken in het tuincentrum, alleen afgevallen blaadjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super leuk, ik ben heel erg bezig met zaden, maar dit werkt ook perfect.
    Goede uitleg prachtige foto,s ( het blaadjes verzamelen word mijn nieuwe hobby) bedankt Hanneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Moeten de kleine baby blaadjes van de moederplant in een schaaltje water wortelen of leg ik deze op de aarde in een bakje?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben ook aan het stekken gegaan door de blaadjes eraf te halen.Het gaat ontzettend goed en heb er al heel veel met nieuwe worteltjes!!!😊

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb zoon vet plant en mijn vraag is
    Kan ik de bovenkop er van ook allen steken

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bedankt voor de uitleg, we hebben er veel aan gehad👍!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beste,ik stek in bakjes van slaatjes moet het deksel er dan op??
    Mvg Nadine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk om te lezen! Mijn blad stekjes van een onbekende ecchiveria zijn nu geworteld. Hoe en wanneer met ik ze in de grond zetten? Ik hoor graag van u!

    BeantwoordenVerwijderen